close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אבל למה אנחנו?

דניאל סגרון/ תחרות המאמריםיג חשוון, תשעד17/10/2013

אבל למה אנחנו? למה דווקא את הדור שלנו הקב"ה מנסה במיוחד בנושא של פגם הברית? המחנכים שלנו עוד לא הספיקו לעכל את האינטרנט, וכבר באו הסמארטפונים

תגיות:

אבל למה אנחנו? למה דווקא את הדור שלנו הקב''ה מנסה במיוחד בנושא של פגם הברית? המחנכים שלנו עוד לא הספיקו לעכל את האינטרנט, וכבר באו הסמארטפונים אפופי הקדושה והטוהר. עוד לא למדנו לאיית וואטסאפ, וכבר בזק מתחילה לרשת לנו את הארץ עם ה- wi-fii. זה מה שחסר לנו עכשיו? נראה לי, שלדור שלנו יש מספיק אתגרים רוחניים גם בלי אייפון שבוער בכיס של כל נער בן 14. אז למה דווקא את הדור שלנו בחר אבינו שבשמים לעמת עם תיקון היסוד?

לפני זמן מה, הגיע אלינו לישיבה הרב יהושע שפירא שליט''א, ומתוך דבריו חשבתי על תשובה לשאלה הזו.

הרב דיבר, איך לא, על ענייני

קדושה, וסיפר שבהתחלה הוא פעל ליצור חסימות למכשירים השונים. יזם את הקמת אינטרנט רימון ושאר החוסמים למיניהם. אך היום הוא מתמקד בפיתוח והפצה של שיטת גמילה המיועדת למי שכבר נפל. השיטה, שרצה כיום בכל העולם, מבוססת על ההבנה, ההפנמה, שהאדם לא יכול לבד. הוא צריך עזרה מבחוץ. הם קוראים לזה 'כוח עליון'. אבל אנחנו, אמר הרב שליט''א, מכירים את דברי חז''ל ש'יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ואלמלא הקב''ה עוזרו אינו יכול לו', ויודעים לקרוא לכוח בשמו – בורא עולם. אחרי שנים של אינספור ניסיונות לגמול מכורים בשלל תחומים - אלכוהול, סמים, פורנוגרפיה - הגיעו המומחים למסקנה שהפתרון טמון בהבנה שהאדם חלש מדי מכדי להתמודד בעצמו, והוא צריך את מי שתכנת אותו ואת היצר שלו.

ואז חשבתי על נקודה מעניינת.

ידוע שהתפתחות המדע והמודרנה גררו בעקבותיהם אתאיזם נרחב. הקידמה צעדה שלובת זרוע עם הכפירה. ההסבר לכך מובן. אם פעם אנשים היו תלויים כמעט לחלוטין בבורא עולם, היום אנשים מרגישים שהם יכולים לבד. הם מבינים את העולם בעזרת הפיזיקה מבלי ספר בראשית, והם הגיעו לירח בעזרת טכנולוגיות שהם פיתחו בלי להתייעץ, אוי לבושה, עם הרב עובדיה זצ''ל. כבר לא צריך לזעוק נואשות למים בתחילת החורף. מקסימום מתפילים מים, או מייבאים מתורכיה. והנה בא נגע האינטרנט, ומראה לאנושות שהיא טועה טעות מרה. דווקא הטכנולוגיה המפותחת שבגללה ברחתם מאלוקים מוכיחה לכם שאתם לא יכולים בלעדיו. דווקא האינטרנט, פסגת הטכנולוגיה, מזמן לאדם, בלחיצת מקש, התמודדויות שמובילות אותו למסקנה הבלתי נמנעת שהוא לא יכול לבד. אולי הוא יכול, כביכול, להגיע לירח מבלי אלוקים, אבל בשביל לתחזק חיי זוגיות שפויים הוא חייב את בורא העולם.

העולם המודרני חוזר בתנועה סיבובית מדהימה היישר לבורא עולם!

אז נכון שהשיטה כבר רצה שנים ולא שמענו על נהירה עולמית לבני ברק, אבל כנראה זהו התפקיד של עם ישראל בדורנו. לנתב את המלחמה העולמית במגפת הפורנו, אל עבר הפצת האמונה בכל הגלובוס. לשכנע את העולם שאין די רק בהכרה בבורא, אלא צריך גם לקיים את מצותיו כדי שהקשר עמו יישמר, יתחזק ויניב פירות.

בראש השנה אנחנו מתפללים 'מלוך על כל העולם בכבודך'. מי יודע, אולי דווקא האינטרנט יסייע להתגשמות התפילה. דווקא האינטרנט יסייע לעם ישראל להפיץ לעולם את נוסחת היהדות לחיים נכונים יותר. רוח עדיפה מחומר. משפחה עדיפה מקריירה. פנימיות עדיפה על חיצוניות. דחיית סיפוקים מספקת, בסופו של דבר, יותר מאשר הגשמתם המיידית.

מישהו אמר אור לגויים?

אגב, בזמנו נפוצו פשקווילים בריכוזים החרדיים שאנטרנט בגימטריה סרטן. וכבר העיר יפה אבי סגל במדורו בעיתון 'בשבע', שאנטרנט בלי י' זה גימטריה סרטן, אך עם י' זה גימטריה של 'בן זכר וחיוך'. לפי הדברים הנ''ל, ניתן אולי להציע הסבר, על דרך החידוד, לגימטריה כולל השיפוץ של סגל. סרטן, כידוע, זו מחלה חשוכת מרפא. אולי אפשר לומר, שגם היא נועדה להזכיר לרופאים שלמרות ההתפתחות העצומה של מדע הרפואה, עדיין מפתח החיים נתון אך ורק בידי רופא כל בשר. ממש כמו האינטרנט שנועד להבהיר שקידמה ללא תורה מספקת רק אכזבה. אבל ברגע שמוסיפים י', ברגע שמוסיפים את שם ה', מערבים את הקב''ה בתמונה ומכירים במלכותו, אז האינטרנט הופך למקור ברכה. בן זכר המסמל את חיזוק התא המשפחתי שהחברה המערבית עושה, ככה זה נראה, כל שביכולתה על מנת לפורר אותו. כולל השמחה האמתית, החיוך המאושר, שחיי משפחה יציבים מספקים.

ואולי, זוהי גם הסיבה שהזוהר מכנה את הנושא 'תיקון היסוד', כי הוא המפתח להכרה במלכות ה', המפתח לאמונה שהיא יסוד תורתנו.

אולי על פי דברים אלו, ניתן להבין גם מאמר תמוה של הזוהר הקדוש.

איתא בזוהר (ויחי דף רי"ט ע"ב):"כל מאן דאפיק זרעיה בריקניא איקרי רע ולא חמי אפי שכינתא (תרגום: כל מי שמוציא זרעו לבטלה נקרא רע ואינו רואה פני שכינה)...אמר רבי יהודה לית לך חובה בעלמא דלא אית תשובה בר מהאי".

ותמהו רבים, מה נשתנה עוון זה.

אך על פי דרכנו ניתן אולי לבאר, שכיוון שבמהלך ההתמודדות הזו האדם מכיר בכך שהוא איננו יכול מבלי אלוקים, נמצא שהיא יסוד כל האמונה. היא המפתח לאמונה. מי שנכשל מראה שהוא עדיין לא חיזק את האמונה שלו בבורא, ולכן אי אפשר לשוב על העוון הזה בתשובה, כי הוא מראה על פגם שורשי באמונת האדם. מתוך ההתמודדות מתחזקת האמונה, והנפילה מראה על חסרון באמונה.

ובשולי הדברים יש לציין, שהרב יהושע שפירא שליט''א ('אשיב ממצולות' עמוד 43) האריך בעניין דברי הזוהר הללו וסיים: "ולפלא הדבר שבספרים שנכתבים בזמנינו על תיקון הברית דנים המחברים במאמר הזוהר הנ''ל ואינם מדגישים את היסוד הזה יותר, כי בכך נפתח פתח שרבים נופלים דרכו ונמנעים מלעשות תשובה וה' יצילנו. מצווה לפרסם שאין להתייחס למאמרי הזוהר הללו. רק נזק מגיע מהעיסוק בהם, חוץ מאשר למי שהוא במדרגה עליונה ומוצא בנפשו שהדברים מועילים לו ואינם מחלישים או מונעים אותו מתשובה בשמחה"!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה